MTB класовете на Shimano - всичко, което трябва да знаеш

Shimano-MTB

Shimano е най-старата (от 1921 г.!) и може би най-разпространената от големите 3 марки, произвеждащи висококачествени компоненти за скоростната и спирачната системи (другите две са SRAM и Campagnolo). Всъщност, всички те произвеждат и други части, аксесоари, екипировка и т.н. за колоездене, дори Shimano са известни със своите въдици…

Но сега ще говорим за това, което идва на ум на всеки, когато чуе Shimano, а именно компоненти като дерайльор, спирачка, верига, превключвател, курбели, касета и т.н.

И тук като във всеки сегмент с много продукти, нещата са разделени на различни класове и предназначеност за употреба. Опитните колоездачи вероятно са добре запознати с различните гами на японския производител, но за не дотам вманиачените потребители също е добре да знаят какво купуват и с какви компоненти е оборудвано колелото им.

Започваме с Shimano и техните MTB класове или най-общо казано предназначени за планински, градски и туринг колела. За момента Shimano предлагат най-богатата гама в този сегмент.

Tourney

Shimano Tourney

Най-ниския клас на производителя е Tourney. С компоненти от тази серия са оборудвани доста от по-евтините колела и ако се загледате някой път, ще забележите, че велосипедите по супермаркетите често са именно с такъв клас части.

Въпреки че се води в MTB категорията, качествата и издръжливостта му не позволяват нещо повече от разходка в парка. Tourney може да се срещне при 6,7 и 8-скоростни системи с 3 плочи отпред. Освен ако не гоните нещо много бюджетно, то е разумно да се ориентирате към малко по-висок клас.

Altus

Shimano Altus

Следващият клас е Altus. Често срещаме тази група части при началния клас планински колела. Последната версия M2000 предлага 9-скоростна касета с тройна плоча отпред с 40/30/22 зъба.

Задният дерайльор от серията не използва технологията Shadow Plus за стабилност на веригата, но все пак има Shadow дизайн с нисък профил, така че има по-малка вероятност да го задерете в някой камък по пътеката.

В този начален клас едва ли някой очаква от производителя да вложи кой знае какви технологии, а логично теглото е съществено. 

Acera

Shimano Acera

Shimano Acera е първото ниво, което предлага съвременната скоростна система с 2 плочи отпред. Това е и една от най-често срещаните групи в началния клас колела в България.

Серията вече има материали от неръждаема стомана по някои от компонентите. Системата може да бъде 3х9 с 40/30/22 зъба или по-модерната 2х9 с 36/22 зъба. Относно касетата, тя предлага достатъчната 11-36-зъбна.

През годините компонентите на Acera са се доказали като издръжливи и определено задоволяват потребностите на голяма част от непретенциозните карачи. Тук за кой знае каква прецизност не може да се говори, но за предназначението си този клас е абсолютно адекватен.

Alivio

Shimano Alivio

Също като при Acera и Alivio се предлага в 2х9 или 3х9 варианти. Специалистите определят тази група като най-началната, която може да ти свърши работа при реално каране в планината (а не разходка).

Това е и първата от сериите, която използва курбели отделно от средното движение с куха ос, за разлика от Acera с окталинк средно и Altus и Tourney с такова на квадрат. През 2015 г. Shimano тотално обнови групата на Alivio с M4000 като добави хидравлични дискови спирачки.

Ако търсите непретенциозни компоненти на добра цена за своя уикенд-байк, то Alivio е точното решение.

Deore

Shimano Deore

Няма колоездач, който да не уважава тази серия. Може би мнозина от запалените байкъри са преоткрили планинското колоездене с компонентите на Deore. И това не е случайно – то винаги се е славело с качествени части на разумна и достъпна цена. На пазари като българския, където цената е определяща, но все пак се търси и известно качество (или по-скоро издръжливост) продукти като Deore си остават бестселъри.

Специалистите определят Deore като началния клас на истинските продукти за планинско каране. 10-скоростната система споделя много от технологиите на по-модерните си събратя и заслужено може да се нарече малкото братче на SLX. Касетата е до 11-42-зъбна, а плочите могат да бъдат 2 или 3. За пръв път тук имаме и Shadow Plus заден дерайльор.

Последната версия M6000 се доказа като една от най-безпроблемните и реално се държи като от по-горен клас. Все пак да не забравяме, че с всяка нова серия се наследяват и новите технологии от по-високите групи, така че спокойно можем да кажем, че това Deore е и се усеща по-добре от по-стари версии на SLX и XT.

SLX

Shimano SLX

Може би най-важната в йерархичната структура на марката е групата на SLX. Тук нещата започват да стават интересни и производителя усилено обновява и интегрира нови технологии. SLX ни вкарва в новата епоха на 11-скоростните системи.

Защо байкърите са луди по тази серия? Защото предлага на практика същото като по-скъпите си големи братя XT и XTR, но с по-голямо тегло и не дотам вманиачена прецизност при превключване. Все пак още сме в средния клас.

Маниаците на тази тема тук ще цъкнат с език, но гледайки разликата в цените, то SLX изпъква сред кандидатите. При тази гама вече логично нямаме остарялата версия с 3 плоча, а само с 1 и 2, съответно с 11-46-зъбна касета или 11-40/11-42 при 2х серията.

Последната версия М7000 е ориентирана към планинските колоездачи, които хем искат да оптимизират максимално харчовете си, хем държат да са в крак с повечето най-нови технологии, макар и с известно изоставане спрямо XTR и Deore XT.

Дерайльорът включва всички актуални технологии на японския производител, т.е. е от типа Shadow RD+ с възможност за директен монтаж. Спирачките от серията както винаги са на ниво и предлагат достатъчното количество мощ, но ако търсите по-голяма прецизност ще трябва да гледате в по-високите класове, въпреки че М7000 са категоризирани като задоволителни за всеки стил.

ZEE

Shimano Zee

Както знаем MTB колоезденето доста се разви в последните години и се обособиха различни стилове. ZEE е началната серия на Shimano за Downhill и Freeride и реално е по-достъпната версия на Saint.

Zee е налична само в модификация 1х, тъй като както споменахме е предназначена за спускане и фрийрайд. Също по тази причина е и по-тежка, но пък и по-здрава от еквивалентната като цена SLX серия.

За разлика от нея обаче ZEE е 10-скоростна.  Последната версия М640 е създадена изцяло с мисълта да бъде убийствено здрава и издръжлива и до голяма степен от Shimano са се справили. Задните дерайльори логигно са къса база и с технология SHADOW RD+, а спирачките са мощни и с лесна настройка.

Saint

Shimano Saint

Баткото на Zee, а именно Saint, отново е изцяло ориентиран към спускането и фрийрайда, но тук нещата вече придобиват състезателен характер. С други думи – това е високият клас на Shimano за Downhill и едва ли е изненада за някого като кажем, че е разработен от професионални спускачи и фрийрайд състезатели.

Последната версия на групата Saint M820 разполага и със супер мощните 4 бутални спирачки с Ice технология. Цялостно Saint си заслужава парите в случай, че се спускаш здраво и търсиш нещо издръжливо.

Deore XT

Shimano Deore XT

В йерархичната структура на японския производител Deore XT се подрежда като най-висок клас за все още аматьорите или по-скоро за яките карачи, които не са професионалисти. На практика това ниво е малко под професионалното XTR, което само говори, че тук нещата са сериозни. Тя винаги е била може би най-важната в каталога на компанията, защото е с най-добро съотношение между тегло, цена и функционалност.

11-скоростната система на Deore XT е много здраво и едновременно прецизно и всъщност има повечето гордости на XTR, но с малко по-високо тегло. Но пък справедливо е на по-ниска цена. При тази група ключовата дума е прецизност. Най-готиното е, че по правило Shimano като японски производител предлагат издръжливост и качество за всеки продукт.

През края на 2015 г. серията претърпя значителен ъпгрейд с представянето на М8000 и както при XTR в новата група има два типа компоненти - Race и Trail. Първите са насочени повече към състезателна ХС употреба, а вторите към любителско ХС/АМ каране и ендуро.

При курбелите разнообразието е голямо - с един, два и три венеца. При спирачките делението на Race и Trail е премахнато и вече има само един модел, който е със Servo Wave лостче за повече спирачна сила и ICE Technologies за подобрено охлаждане.

XTR

Shimano XTR

Както казва Михаил Билалов в „Стани богат“ – навлизаме в зоната на майсторите. XTR често е квалифицирана като серия за състезатели. Логично за целта групата комбинира топ дизайн с висококачествени и леки материали като висок клас алуминий, карбон или титан.

Тук не на последно място идва ексклузивността, защото е практика Shimano да интегрират най-новите си технологии първо в този клас и едва след 1-2 години при по-малките братя.

Последната версия М9100 има 4 различни опции на задвижването като сред тях е и супер модерната 1х12 с огромна 10-51-зъбна касета. Останалите са 1х12 с 10-45, 2х12 с 10-45 или пък 1х11 с 10-45, което спестява доста тегло.

В миналото XTR бе разделяно на Race и Trail категории, но при последната версия М9100 нещата вървят към обединяване. Все пак при спирачките и педалите има разграничаване на модели за XC и за Enduro. Първото е ориентирано към спестяването на тегло, докато при Ендурото нещата са по-скоро на принципа „колкото повече, толкова по-добре“.

Електрически варианти Di2 на Deore XT и XTR

Shimano XTR Di2

През 2015 г. Shimano революционизира колоезденето като представи първата електрическа скоростна система за планинско каране XTR Di2, а след това и за серията Deore XT. 

Предимствата на електрически системи са обсъждани надълго и нашироко, но за момента си остават значително по-скъпи, докато реално разчитат на еквивалентните компоненти на съответната серия.

И така вече би трябвало по-лесно да се ориентираш в класовете на Shimano за планинско каране и по-лесно да избереш най-подходящите компоненти за твоето колело.

Всички новини
Споделете в: