-35% на облекло и обувки Виж намаленията

Ръководство за избор на гуми Specialized

Гуми Specialized

Има две наистина важни неща, които всеки трябва да знае за MTB гумите. Първото е, че това е най-лесния за смяна компонент (от финансово естество, достъпност и голям избор), който драстично може да подобри представянето и поведението на нашия велосипед. Второто е, че за да разбереш  технологиите и означенията на всеки един бранд е като да учиш латински.

Всяка марка има различен начин да обясни как са направени нейните гуми, за какви условия са предвидени и какви са силните ѝ страни. Шарката на протектора, каучуковата смес, издръжливостта, размер и тип на конструкцията са изключително важни фактори да вземем под внимание при избора на MTB гуми. Ако не внимаваме може да се озовем с тежки гуми за спускане докато сме търсили лека трейл гума.

Продуктите постоянно еволюират и някои от означенията се променят или вече не се използват. В гамата на Specialized за 2021 г. влизат някои нови технологии и имена и сега ще разкажем кое е важно за тях и как да се ориентирате по-добре, за да вземете това, което ви трябва.

Модели Specialized и техните предназначения спрямо шарката на протектора (грайфера)


Butcher

Butcher - Trail, Enduro, and Downhill

Butcher е може би най-популярната гума на Specialized за трейл, ендуро и дори спускане. Често е слагана серийно на Stumpjumper, Enduro и Demo и често се използва като предна гума при по-стръмни и хлъзгави сухи пътеки. През последните години шарката на Butcher беше променена и дава много сцепление при спиране и в завои, но същевременно се върти достатъчно бързо и леко.

Eliminator - Trail, Enduro and Downhill

Често се използва за задна гума в комбинация с предна Butcher. Не е обаче лоша и за предна гума, тъй като има достатъчно здрави странични протектори за сцепление в завой, но е доста по-лека от Butcher и се върти доста по-леко от него.

Purgatory - Downcountry / Trail

Purgatory се представя еднакво добре във всички области на трейл карането като често се използва за задна гума заради бързото си въртене.

Slaughter - Trail, Enduro

Малкият протектор в средата на Slaughter има за цел да направи въртенето максимално леко и бързо. Именно затова се слага на задната гума, а когато се засилите здраво по пътеката може да разчитате на страничните протектори на Butcher при накланяне в завоите.

Hillbilly - Enduro, Downhill

Когато пътеката стане стръмна, кална и хлъзгава Hillbilly е идеален вариант за предна или задна гума. Широкият и дълбок протектор се забива добре в калта и осигурява достатъчно сцепление.

Ground Control - General Cross-Country

XC гумата с всестранен талант – Ground Control осигурява достатъчно сцепление, ниско тегло и бързо въртене. Със специално разположения протектор осигурява страхотен баланс.

Fast Trak - Cross Country Racing

Когато ви трябва скорост, то трябва да се доверите на Fast Trak. Тази гума се движи брутално бързо, но все пак ще ви осигури нужното спиране и стабилност в завои с висока скорост.

Renegade - Cross Country Racing

Ако трябва да печелите XC състезания, ускорението и бързото търкаляне са най-важни. Именно това ви дава Renegade – перфектната гума за перфектно време на финала.

Конструкция на гумата


След като сте се ориентирали каква шарка на протектора ви трябва за вашия стил, то е време да обърнете внимание на теглото и издръжливостта на гумата. Относно второто ще говорим главно за слоевете на гумата и материалите, от които е направена. По-здрава и стабилна гума обикновено означава по-голямо тегло и вероятно по-бавно търкаляне. Ако сте се фокусирали върху супер скоростна гума, то може да очаквате повече спуквания отколкото при по-бавните, но по-здрави модели. Въпрос на избор.

Конструкцията и теглото оказват много голямо значение за поведението на байка и това как усещате колелото по пътеките – дали се движи тежко, дали има сцепление, дали завива по подходящ начин, дали вози твърдо или меко и т.н. Не е важно само скоростта на въртене на гумата за по-висока скорост по пътеката. Важно е и как самата смес абсорбира неравностите, така че колелото да не губи скорост при среща с корени, камъни и т.н. По-тежките смеси дават възможност за каране с по-ниско налягане, така че колелото да вози по-меко и да има повече сцепление. По-лека гума би изисквала по-високо налягане, от там по-твърдо возене, повече подскачане и несигурност, но пък по-добро ускорение и по-висока скорост на въртене.

Понякога е възможно да промените поведението на велосипед за 10000 лв. с едни гуми за 100 лева. Сега ще разгледаме конструкцията и материалите при Specialized и какво означават те на практика на пътеката.

S-Works Casing - XC Race

За състезателно каране, бързо ускорение и минимално тегло със  120 протекторни блокчета на всеки инч (2,54 см).

Control Casing - XC

Лека сгъваема конструкция със 60 протекторни блокчета на всеки инч (2,54 см). Подходяща за балансирано XC каране.

Grid Casing- General MTB 

Конструкция, която осигурява лекота, но и издръжливост. Има странични влакна против спукване и 60 протекторни блокчета на всеки инч (2,54 см).

Grid TRAIL Casing - Trail and Enduro

Цялостна защита за гумата с влакна от край до край. Допълнителна издръжливост и протекция срещу спуквания. 60 протекторни блокчета на всеки инч (2,54 см).

Grid GRAVITY Casing - Enduro and Downhill

Най-здравата конструкция в гамата на Specialized с допълнителна защита от спуквания. Стабилна и издръжлива за тежко ендуро каране или спускане. Подходяща е и за тежките електрически байкове.

Каучукови смеси в гамата на Specialized

И последно, но не по важност е каучуковата смес. Тя оказва голямо влияние върху поведението на гумата – колкото по-мека е тя, толкова по-добро сцепление, но по-бавно въртене и по-бързо износване. Твърдата смес се върти по-бързо, издържа по-дълго, но осигурява по-малко сцепление и вози по-твърдо.

Някои гуми използват и няколко смеси в различните си части – например по-твърда смес в средата на гумата и централния протектор и по-мека за страничните части за по-голямо сцепление в завоите. Така получавате известна издръжливост при по-леко каране и стабилност в завоите.

Смеси на гумите – от твърди към по-меки


Gripton T5 Rubber - XC

Бърза и здрава с достатъчна издръжливост. По-малко сцепление.

Gripton T7 Rubber - Trail

Балансирана за здравина, износване и сцепление като се набляга на последното с оглед предназначението – трейл.

Gripton T9 Rubber - Gravity

Сцепление. Това е смес за спускане, където най-важно е сцеплението.

Комбинации от гуми за различните стилове


XC каране 


Ако искате ниско тегло

Предна - Renegade 

Задна  - Renegade 

Балансирано All-around каране

Предна - Fast Trak S-works

Задна - Renegade 

Максимално сцепление

Предна - Ground Control

Задна - Fast Trak S-Works


XC Trail / Downcountry комбинации


Балансирано All-around каране

Предна - Ground Control 

Задна  - Fast Trak Control

Максимално сцепление

Предна - Purgatory GRID

Задна - Ground Control GRID


Trail комбинации


Балансирано каране с афинитет към скорост

Предна - Eliminator GRID Trail

Задна - Eliminator GRID Trail

Балансирано каране с афинитет към сцепление

Предна - Butcher GRID

Задна - Eliminator GRID Trail

Максимално сцепление

Предна - Butcher GRID TRAIL

Задна - Eliminator GRID TRAIL


Enduro / Downhill комбинации


Балансирано All-around каране

Предна - Butcher GRID GRAVITY

Задна - Eliminator GRID GRAVITY

Максимално сцепление

Предна - Hillbilly GRID GRAVITY

Задна - Butcher GRID GRAVITY

Всички новини