5 дек
2023
Ръководство за закупуване на шосеен велосипед – кой е най-добрият за теб?

Ръководство за закупуване на шосеен велосипед – кой е най-добрият за теб?

Въпреки че в България се купуват предимно МТБ велосипеди и инфраструктурата и култура на шофиране не предполага много шосейни ентусиасти, напоследък се намират такива. Ако и ти се замисляш дали да не пробваш скоростно каране в чист вид, то следващите редове може би ще са ти интересни. 

Терминът „шосеен велосипед“ обикновено се отнася до лек, аеродинамичен велосипед, чиято основна цел е да преминава много километри по асфалт при относително висока скорост.

Отличителни черти на шосейните велосипеди са тънките бързо търкалящи се гуми с размер 700c (28-инчови) с високо налягане, както и извитото кормило за подобрена аеродинамика; твърда, лека рамка и скоростна система с до 30 предавки.

По-лек, по-бърз и по-отзивчив от планинските велосипеди и по-удобен и ефективен на дълги разстояния от хибридните велосипеди с право кормило, шосейният велосипед е идеалният избор за каране при желание за поддържане на добра форма в свободното време, шосейни състезания, обиколки и дори пътуване до работното място. Всички тези характеристики го правят изключително ефективен, бърз и удобен за придвижване по равен път.

Шосейни велосипеди

Кой е най-подходящ


 

Ръководство за избор на шосеен велосипед

Различните типове шосейни велосипеди са проектирани за нуждите на много различни колоездачи – от супер твърди състезателни машини до удобни "супертуръри" на дълги разстояния, от универсални модели от начално ниво до авангардни супер технологични шосейки от карбон или титан.

Типът шосеен велосипед, който е подходящ за теб, ще зависи не само от наличния бюджет, но и от типа каране, който възнамеряваш да практикуваш най-често.

Шосейните велосипеди за състезания са проектирани с леко тегло и максимална ефективност и имат 100% приоритет на производителност спрямо комфорт.

За оптимално предаване на мощността, състезателните колела разполагат със супер твърди рамки с дълги горна тръба, къса тръба на челото с остър ъгъл на седалковата и челната тръба за „изпъната“ състезателна позиция, като кормилото обикновено е разположено под нивото на седлото. Велосипедите от този тип често се описват като „състезателни“ велосипеди и са по-подходящи за опитен колоездач, тъй като изискват доста добро ниво на владеене на колелото.

Шосейни колела за развлечение или несъстезателно каране – включително все по-популярните велосипедни или просто „спортни“ видове организирани събития на дълги разстояния (включително благотворителни обиколки и състезания за любители-аматьори), както и фитнес каране за поддържане на добра форма или зимни тренировки – при тези велосипеди е помислено и за комфорта и ежедневната практичност.

Стандартната геометрия на рамката позволява по-изправено положение на каране, което е по-малко аеродинамично от състезателния стил с „плосък гръб“, но много по-удобно за начинаещи и хора, практикуващи за развлечение и удоволствие. Рамките разполагат с достатъчно пространство за по-широки, по-удобни гуми, както и стойки за калници и дори предни и задни багажници. Велосипедите като този често се описват като „туринг“ или „за спорт“ велосипеди и са идеални както за начинаещи в спорта, така и за тези, които ценят комфорта на дълги разстояния дори и по неравни повърхности.

Шосейни велосипеди

Шосеен велосипед за начинаещи

Когато купувате първия си шосеен велосипед, трябва да имате предвид няколко неща. Първо, определете дали той трябва да бъде за състезания или както е по-вероятно, за фитнес, свободно време и развлечние (например групови карания с приятели или пък благотворителни обиколки и т.н). Повечето велосипеди от начално ниво ще бъдат насочени към последното, като геометрията на рамката за „издръжливост“ осигурява по-изправена позиция за каране, въпреки че много от днешните бюджетни универсални велосипеди са повече от способни да се задържат в местно клубно състезание.

Оразмеряването е от съществено значение, когато става въпрос да се наслаждавате на велосипеда си безопасно и удобно – нищо не е по-важно от това да имате велосипед, който пасва, така че се консултирайте внимателно със специалист или минимум погледнете таблицата с размери на производителя.

Повечето шосейни велосипеди се предлагат с плоча с 2 венеца, комбинирани с касета с 9, 10 или 11 венеца отзад. Някои велосипеди от по-висок клас може да са и с една плоча. Това е сравнително нова технология за шосейния велосипед след иновациите в предавателните числа, достъпни от задната касета. С касетите, които вече могат да приемат до 12 венеца, някои производители – особено SRAM – вече предлагат формати с единична плоча със същото разпределение на зъбните колела, което някога е било възможно само с двойна плоча.

Като алтернатива, някои велосипеди от начално ниво може да са и с 3 плочи, което ги прави по-тежки, но това е доста по-евтина технология, осигуряваща широка гама от предавки за много хълмисти райони.

Материали и геометрия


 

Рамката е сърцето на всеки шосеен велосипед, а подобренията в технологиите и материалите означават, че рамките с отлично качество са достъпни за колоездачите дори и в бюджетния сегмент на пазара. Най-често използваните материали са алуминий, стомана, карбон и титан.

  • Алуминий – сравнително евтини за производство, алуминиевите рамки се намират на много велосипеди в сегментите на пазара от нисък до среден клас и предлагат разумна производителност на добра цена. Лек, здрав и твърд, алуминият понякога се възприема като по-твърдо возещ от карбона – въпреки че всяка разлика между алуминиевите рамки от най-висок клас и карбона от по-нисък клас е минимална и много опитни колоездачи предпочитат алуминиеви рамки

  • Карбон – Велосипедите в професионалния тур са от карбон по много причини. Здрав, твърд и лек, карбонът също е предпочитан заради своите свойства за потискане на вибрациите, което го прави удобен на дълги разстояния, но също така е много ефективен при пренасянето усилията на колоездача върху шосето. Тъй като технологията е достатъчно добре позната и широкоразпространена, карбоновите рамки започнаха да се появяват на велосипеди на по-ниски цени и от по-нисък клас, което ги прави достъпни за широк кръг от хора. Също така доста популярно е вилките на шосейните колела да са от карбон и да се монтират на алуминиеви рамки - всичко това не толкова за икономия на тегло, а по-скоро за обиране на вибрациите.

  • Стомана – шосейните велосипеди със стоманена рамка предлагат гъвкаво, пружиниращо каране, много обичано от тези, които предпочитат комфорта на возене пред оптималната твърдост и ниското тегло. Не е изборът на състезателите поради по-голямото тегло и рядко срещан напоследък сред големите производители, но остава много популярен сред любителите на дълги разстояния и на класическата стоманена "пружинка".

  • Титан – Лек, здрав и гъвкав, титанът предлага върховна всестранна производителност, но на много висока цена поради това, че е доста труден за обработка. Тъй като не корозира и не губи своите характеристики на возене с течение на времето, титанът понякога е изборът за тези, които търсят „велосипед за цял живот“.

„Традиционна“ срещу „Компактна“ геометрия


 

Ръководство за избор на шосеен велосипед

Като оставим настрана материалите, рамките на шосейните велосипеди често се класифицират като „традиционна“ или „компактна“ (също „наклонена“) геометрия. Традиционните рамки имат хоризонтална горна тръба, а компактните рамки включват наклонена горна тръба. Относителните предимства на всеки дизайн са отворени за дебат и често са въпрос на предпочитание на велосипедиста, като традиционните рамки се считат за стабилни и удобни, а компактните рамки са по-бързи и по-отзивчиви, с по-нисък център на тежестта.

Един важен момент, който трябва да се отбележи, е по отношение на оразмеряването – поради наклонената горна тръба, велосипедите с компактна рамка с еквивалентен обхват (разстояние между седлото и кормилото) на традиционните модели ще имат по-малък размер на рамката. Например, 56 см традиционна рамка ще бъде равна на 52 см компактна рамка. Велосипедите с компактна рамка обикновено се предлагат и в по-малък диапазон от размери, като височината на седалката е регулирана, за да отговаря на колоездача.

При шосейните велосипеди размерът на рамката се означава в сантиметри и по-специално отразява реалната дължина на горната хоризонтална тръба (effective top tube) от кормилото до колчето на седалката. Тъй като дължината на всички тръби на рамката е пропорционална, с увеличаването на дължината на горната хоризонтална тръба на практика увеличаваме и другите, така че образно казано рамката става по-голяма.

Производителите са изчислили колко дълга трябва да бъде тази тръба и съответно големината на рамката спрямо средностатистическо телосложение на човек като за отправна точка се взима неговата височина. Допълнителното регулиране за по-точно пасване се извършва с корекция във височината на седалката и дължината на лапата.

Приблизителната стойност в резултатите е спрямо различните модели - т.е. някои модели са в размер 51 см, а други са в размер 49 см., но приблизително говорим за Х подходяща височина на велосипедиста.

Размерите са ориентировъчни, но е общо прието, че човек с височина Х би се чувствал комфортно при рамка с размер в диапазона Y-Z.

Разминаване до няколко сантиметра в размерите не е фатално. Не допускайте разминаване с повече от 4 см.

Правилната стойка при шосейно колоездене трябва да изглежда по този начин:


Размерът на рамката няма общо с размерът на гумите, които при шосейните велосипеди са 28-цолови.

Шосейни велосипеди

Ръководство за закупуване на дамски шосеен велосипед


 

Ръководство за избор на шосеен велосипед

Жените имат различна структура на тялото от мъжете и гамата от предлагани шосейни велосипеди, специфични за жените, отразява различните нужди на жените велосипедисти. Тъй като жените са склонни да имат по-дълги крака пропорционално на торса си от мъжете, специфичните за жените велосипеди ще имат по-къса горна тръба, за да приближат кормилото до седлото, като същевременно позволяват пълно удължаване на крака.

Те могат също да разполагат с настройки като по-полегат челен ъгъл и удължена челна тръба, както и малко по-стръмен ъгъл на седалката, всички насочени към повишаване на комфорта и стабилността.

Специфичните за жените велосипеди също често имат по-голяма височина на изправяне от мъжете и ще се предлагат в по-малък диапазон от размери. Кормилото е по-тясно, за да отразява по-тесните рамене, докато спирачните лостове са оразмерени, за да паснат на по-малки ръце. Дамските седла също са различни от мъжките – по-къси и по-широки отзад, за да поддържат седящите кости на таза, с ергономична подплата и изрези за защита на меките тъкани и облекчаване на натиска.

Основни характеристики на шосейния велосипед: 

  • Ориентиран към скоростно каране по гладка повърхност - дава се приоритет на лекото тегло и ефективност пред комфорта

  • Традиционната геометрия на рамката позволява по-удобна позиция за каране, но е по-малко аеродинамична от компактната модерна рамка

  • Макар че е лек, здрав и твърд, алуминият дава усещане за по-твърдо и друсащо возене в сравнение с рамката от карбон

 

* ЛИНКОВЕ*