10 юни
2025
Как да изберем правилните гуми Maxxis за планинско колоездене?

Как да изберем правилните гуми Maxxis за планинско колоездене?

 Изборът на правилните гуми е един от най-важните фактори за безопасността и удоволствието при каране на планински велосипед. Правилната гума може да подобри сцеплението и скоростта, контрола и комфорта, докато неподходящият избор може да доведе до нестабилност, бързо износване и често спукване. Изборът на гуми зависи от вашия велосипед, вашия стил на каране и, разбира се, личните ви предпочитания. В тази статия ще ви помогнем в избора на най-добрите гуми Maxxis за вашия стил на каране и за вашия планински велосипед според: Размер (цолаж), Ширина, Грайфер, Смеска. 

Ще разберете и какво е Mullet велосипед.

 

Размер (цолаж/диаметър) на гумите

Всяка една гума има маркировка, на която пише какъв е размерът, ширината, моделът, смеската и всички допълнителни екстри на гумата, ако тя има такива (например 27,5х2,4). Правилният размер на гумите може да подобри цялостното управление на велосипеда. Той се избира по това как и къде карате или ще карате вашия велосипед.

По диаметър всички гуми за велосипеди могат да бъдат разделени на следните групи:
- за детски велосипеди: 12-20 цола/ инча.
- за юношески велосипеди: 24-26 цола/ инча.
- за шосейни и гравъл велосипеди: 28 цола/ инча.
- за планински велосипеди: 26, 27,5 и 29 цола/ инча.

Съвременните планински велосипеди най-често се срещат с 27,5 или 29 цола гуми и те са най-предпочитаните от колоездачите.

 

Каква е разликата между 27,5 и 29 цола?

 

Проходимост
29-инчовата гума се характеризира с по-добра проходимост поради две основни причини - големият диаметър на гумата и малкият ъгъл на атака при срещане на препятствия на терена. Велосипед с такъв размер на гумите би бил много удобен по време на изкачване, тъй като преодолява неравностите на терена без особени затруднения. По отношение на спускането - 29- инчовата окръжност се засилва по-бавно, но веднъж набрала скорост, я поддържа много по-лесно, и отново прегазва неравностите по-лесно.
Маневреност
27,5-инчовата гума взема превес пред тази от 29” по отношение на маневреност. Логично е големината да е отговорна за тромавостта на гумата - поради високия център на тежестта, завоят би бил много по-труден. По-голямата гума набира много по-голяма скорост, но пък става по-трудно управляема, ето защо 27,5-инчовата гума осигурява по-голям контрол над велосипеда и се побира без проблем в по-тесни места, завои и трасета.
Ускорение
Подчинявайки се отново на физичните закони, 27,5-инчовата гума се завърта много по-бързо и по-лесно, отколкото по-голямата. Ако вземем за пример две гуми с еднаква ширина и модел, с размери на диаметъра от 27,5“ и 29”, по-малката ще ускори по-бързо без много теглителни усилия, за сметка на това пък 29-инчовата ще поддържа много по-дълго набраната инерция.
Тегло
Масата на велосипеда се определя от теглото на съставните му компоненти, следователно, размерът и теглото на гумите също са от значение. 29-инчовите гуми са малко по-тежки от 27,5-инчовите, което оказва влияние на теглото на целия ви велосипед и определено се усеща по-тромаво при каране.
Сцепление

Логично е по-голямата гума да “стъпва” на по-голяма площ, следователно сцеплението между гумата и настилката е много по-добро. От значение за коефициента на сцепление са и използваната каучукова смес, и моделът на гумата, но можем да заключим, че 29-инчовата гума се характеризира с по-добро сцепление.

 

                                          

Широчина на гумите според стил на каране
По-широките гуми по-добри ли са? Простият отговор е: Да, обикновено. По-добър отговор би бил, че зависи от вашия велосипед, стил на каране и терен, но по-голямата част от индустрията започва да усеща каква е идеалната ширина на гумите.

 

ПРЕДИМСТВА на широките гуми                                       НЕДОСТАТЪЦИ на широките гуми

Повече сцепление                                                                По-голямо тегло

Повече комфорт                                                                   Потенциални проблеми с клирънса

Повече увереност                                                                 Различно усещане

 

По-широките гуми имат по-голяма контактна площ, което ви дава по-добро сцепление. Тъй като имат по-голям обем, можете да използвате по-ниско налягане в гумите, отколкото на по-тясна гума, което също подобрява сцеплението, а също така и комфорта. В резултат на това по-широките гуми могат да дадат на колоездачите повече увереност при спиране и завиване и да облекчат част от напрежението при неравни пътеки. Ако търсите подобрение, което ще ви даде най-голяма производителност за най-малко пари, преминаването към по-широки гуми е най-доброто решение.
Има няколко потенциални недостатъка на по-широките гуми. Най-големият е, че по-широката гума ще бъде по-тежка от тясната гума. По-тежката гума ще изисква повече енергия за ускорение, което ще направи трудните изкачвания малко по-тежки.
Усещането е въпрос на лични предпочитания. Някои колоездачи просто не харесват начина, по който прекалено широките гуми завиват. Други смятат, че широките гуми се усещат тромави и нестабилни. Понякога това е така, защото използват по-леки корпуси, за да намалят теглото, което няма да осигури опората в завой както гума с по-твърда странична стена. По-широките гуми се нуждаят от по-широки шини, които да ги поддържат. Ако искате да изберете широки гуми, най-добре е да се уверите, че шините ви са поне с 25 мм вътрешна ширина, като идеалната е 27-33 мм.
Като се има предвид всичко това, най-простият съвет, който можем да дадем на начинаещи до средно напреднали колоездачи, е просто да поставят най-широките гуми, които рамката и каплите им позволяват. За повечето колоездачи предимствата в сцеплението, комфорта и увереността ще надхвърлят потенциалните недостатъци и вероятно дори няма да забележат допълнителното тегло, докато карат.

                                                             

Може ли да използвате гуми с различна ширина отпред и отзад?
Често срещана тактика, която много колоездачи използват, е да поставят по-широка гума отпред и по-тясна гума отзад. Има две причини за това. Първо, повечето вилки за планински велосипеди могат да поемат много по-големи гуми, отколкото рамката. Второ, увеличаването на обема на гумите прави по-голяма разлика в предната част на велосипеда, отколкото в задната. Много колоездачи ще използват по-широка предна гума за по-добро сцепление и комфорт и ще я комбинират с по-тясна задна гума, която се усеща по-лека и по-лесна за педалиране.

 

Най-добрата ширина на гуми за планинско колоездене за крос кънтри - 2.35"-2.4"
Тъй като са се превърнали в най-новия еталон за производителност, водещите производители на гуми произвеждат XC гуми в диапазона 2.35”-2.4” и повечето съвременни XC велосипеди могат безопасно да преминават през гуми с такава ширина. Въпреки че 2.4” гумите са по-тежки (обикновено 100-200 грама) от 2.25” гумите, допълнителното сцепление и комфорт, които те осигуряват са основното предимство за повечето крос кънтри колоездачи. Единственият случай, в който по-тясната гума може да е за предпочитане, е за каране по много гладки пътеки или изкачвания на хълмове, където теглото и бързото ускорение са по-важни.
По-широките 2.35”-2.4” XC гуми в момента са най-добрата комбинация от тегло, сцепление, комфорт и съпротивление при търкаляне, което ги прави перфектният универсален XC вариант. 2.25” гумите са по-леки, но е най-добре да се използват за гладък терен или велосипеди, които не могат да преминават през 2.4” гуми.

 

Най-добрата ширина на гуми за планинско колоездене за ендуро/спускане - 2.4”-2.5”
Гумата 2,4 инча е доста широка, но има и по-широки гуми и много съвременни велосипеди за трейл, ендуро и спускане могат лесно да преминат на гуми с 2,6 широчина. Но на най-високото ниво в спорта, колоездачите са склонни да се придържат към гуми 2,4 или 2,5 инча. Състезателите по спускане и ендуро карат велосипедите си до техния лимит и мнозина твърдят, че по-широките гуми не осигуряват агресивното захващане в завоите, от което се нуждаят. Това може да се дължи на фактори като разстоянието между грайфера и дизайна на корпуса, но засега изглежда, че гумите с размер 2,4-2,5 инча са идеалният избор.
Колоездачите, които се стремят към максимална скорост и производителност, трябва да се придържат към доказаните варианти с гуми 2,4”-2,5”. За всякакво каране по пътеки, всяка гума между 2,35” и 2,6” ще работи чудесно, но повечето редовни колоездачи вероятно ще се чувстват по-уверени, карайки с по-голяма гума 2,6”.

                                                                                 

Какво е Mullet, мълет, мулет?
Велосипед тип „мълет“ или велосипед със смесени колела, е точно това, което може би сте си представяли: велосипед с 29-инчова капла отпред и по-малка, 27,5-инчова капла отзад. Смесването на размери колела не е нова идея, но тази конфигурация набира интерес напоследък, тъй като елитните състезатели от Световната купа и Enduro World Series започнаха да печелят състезания с тази формула. Идеята е да се комбинират скоростта и сцеплението на 29-инчовата гума с пъргавината и ниското тегло на 27,5-инчова. Но дали велосипедът тип „мълет“ е подходящ за тези, които не се състезават? Това може да се сведе до стила на каране и предпочитанията за пътеки.
Велосипедите тип „мълет“ може да се харесат на колоездачи, които ценят способността на 29-инчовите велосипеди да преодоляват препятствия с лекота, но ги намират за трудни за управление. По-малкото задно колело позволява по-остри завои и по-бързо ускорение при по-малки изкачвания, което прави велосипеда ,,мълет” по-подходящ от 29-инчовия за по-смесени пътеки с изкачване и спускания. Неравномерните размери на колелата също водят до различна геометрия, която е чудесна за по-стръмни спускания и по-големи препятствия. Велосипедистите, които карат крос кънтри, фокусирани върху дълги изкачвания по по-малко техничен терен, вероятно ще намерят двойна 29-инчова система за по-ефективна.

                                             

Грайфер/Шарка
Грайферът на гумата (протектор) е ключов за сцеплението, управлението и ефективността при различните терени. Изборът на подходяща шарка зависи от стила на каране и условията на пътеката.
При планинското колоездене шарката на протектора е прецизно проектирана според условията, в които ще се кара и всеки тип грайфер има своите силни и слаби страни.

 

Нисък и плътен грайфер
Този тип шарка е характерна с малки, гъсто разположени блокчета, които осигуряват минимално съпротивление при търкаляне.
Предимства:
Идеален за сухи и твърди терени
Осигурява бързо ускорение и висока скорост
По-лека конструкция

Недостатъци:
По-слабо сцепление на ронливи или кални повърхности
Лошо самопочистване – калта се задържа между блокчетата

Maxxis Ikon и Maxxis Aspen – типични XC гуми за състезателно каране

Висок и разреден грайфер
Тук грайферите са по-големи и с по-големи разстояния между тях, за да се осигури по-добро сцепление и самопочистване.
Предимства:
Отлично поведение на меки, кални и каменисти терени
По-добро захващане при спиране и изкачване
Ефективно самопочистване

Недостатъци:
По-високо съпротивление при търкаляне
Може да е тежка гума

Maxxis Minion DHF и Maxxis Minion DHR II – предпочитани за ендуро и спускания

Насочена шарка (Directional tread)
Насочените шарки са проектирани да работят оптимално в конкретна посока на въртене. Често предлагат агресивни ръбове за сцепление при завиване и спиране.
Предимства:
По-добро управление в завои
Повишена ефективност при спиране
Прецизно усещане на трасето

Недостатъци:
Трябва да се монтира правилно (в указаната посока)
По-малко ефективни при обратно движение или грешен монтаж

Maxxis Assegai – гума с изразена насочена шарка и максимално сцепление

                                   

Комбинирани шарки (Mixed tread)
Комбинираните грайфери съчетават различни видове блокчета в централната и страничната част на гумата, за да се постигне баланс между сцепление и търкаляне.
Предимства:
Универсални – подходящи за различни терени
Добро ускорение и сцепление при завиване
Подходящи за целогодишно каране

Недостатъци:
Не са оптимални за крайности (много кал или много твърд терен)
Могат да се износват неравномерно при неправилен избор

Maxxis Dissector – балансирана гума за All Mountain и ендуро

В зависимост от предпочитанията ви и условията, в които карате, изборът на правилна шарка е не по-малко важен от размера или ширината на гумата. Комбинирането на различни шарки за предната и задната гума също е често използвана стратегия – по-агресивна гума отпред за контрол, и по-бърза отзад за ефективност.

КРОС-КЪНТРИ (XC)
1. Maxxis Ikon
Тип: Лека, бърза гума с нисък грайфер
Най-добра за: Сухи/твърди терени, състезателно XC
Предимства: Ниско съпротивление при търкаляне, бързо ускорение
Смески: Dual или MaxxSpeed

2. Maxxis Aspen
Тип: XC гума със сцепление и контрол
Най-добра за: Бързи трасета с променлив терен
Предимства: Компромис между скорост и сцепление
Смески: MaxxSpeed

ТРЕЙЛ / ОЛ-МАУНТИН
1. Maxxis Forekaster (новата версия 2023+)
Тип: Универсална гума за разнообразни условия
Най-добра за: Смесен терен, лека кал, преходи
Предимства: Добро сцепление и самопочистване
Смески: 3C MaxxTerra

2. Maxxis Dissector
Тип: Агресивна, но бърза за задно колело
Най-добра за: Трейл и ендуро, твърди и смесени терени
Предимства: Ниско съпротивление + контрол в завои
Смески: 3C MaxxTerra или MaxxGrip

ЕНДУРО / ТЕХНИЧНО КАРАНЕ
1. Maxxis Minion DHF (отпред)
Тип: Най-популярна гума за ендуро каране
Най-добра за: Каменисти терени, спускания
Предимства: Страхотно сцепление в завои и на спиране
Смески: 3C MaxxTerra или MaxxGrip

2. Maxxis Minion DHR II (отзад или отпред за мокри терени)
Тип: Перфектно допълнение към DHF
Най-добра за: Ендуро/спускане, технични пътеки
Предимства: Агресивно спиране и сцепление
Смески: 3C MaxxTerra или MaxxGrip

3. Maxxis Assegai
Тип: Много добра гума за контрол и сцепление
Най-добра за: Влажни или сухи агресивни условия
Предимства: Мощно сцепление във всякакви посоки
Смески: 3C MaxxGrip

МОКРИ И КАЛНИ УСЛОВИЯ
Maxxis Shorty
Тип: Гума с дълбок грайфер за кал и хлъзгав терен
Най-добра за: Мека почва, мокри корени и кал
Предимства: Самопочистваща шарка, сцепление
Смески: 3C MaxxGrip

Смес и защита

Изборът на подходяща каучукова смес и защита на стените на гумата зависи от вашия стил на каране и терените, по които се движите. Комбинирането на различни смеси между предната и задната гума може да оптимизира представянето на велосипеда ви. Тези неща обикновено са изписани на стените на всяка гума.

                                                                 

Maxxis например използва иновативна технология с три каучукови смеси (3C), съчетавайки различни твърдости в една гума за оптимално представяне.

3C MaxxGrip
Най-меката и лепкава смес в гамата на Maxxis. Характеризира се с изключително сцепление, особено на мокри и хлъзгави терени, подобрява контрола при спускания.
Недостатъци: По-бързо износване в сравнение с по-твърдите смеси, по-високо съпротивление при търкаляне.
Препоръчителна употреба: Даунхил и ендуро каране, където максималното сцепление е приоритет.

                                                                  

3C MaxxTerra
Средна твърдост, балансираща между сцепление и бързина, по-ниско съпротивление при търкаляне в сравнение с MaxxGrip, по-дълъг живот на гумата.
Недостатъци: По-малко сцепление в сравнение с MaxxGrip, особено на мокри терени.
Препоръчителна употреба: Трейл и ол-маунтин каране, където се търси баланс между сцепление и бързо търкаляне.

                                                                 

MaxxSpeed
Най-висококачествена каучукова смес за крос-кантри състезания. Това е смес с високо съдържание на силиций, която намалява съпротивлението при търкаляне, като същевременно подобрява сцеплението на мокра настилка.
Препоръчителна употреба: ХС и състезателно ХС каране.

                                                          

Защити


EXO Protection
Лека и гъвкава защита на страничните стени, устойчива на порязвания и абразия.
Предимства: Ниско тегло, подходящо за XC и трейл каране.
Недостатъци: По-малка устойчивост при агресивно каране и на скалисти терени.

 

EXO+ Protection
Комбинация от EXO и SilkShield слоеве за подобрена защита.
Предимства: По-голяма устойчивост на пробиви и порязвания в сравнение с EXO, подходяща за по-агресивно трейл и ол-маунтин каране без значително увеличение на теглото.
Недостатъци: Малко по-тежка от EXO.

 

Double Down (DD)
Двойно-пластова конструкция с 120 TPI и за допълнителна защита.
Предимства: Висока устойчивост на пробиви и странични деформации. Подходяща за агресивно ендуро каране и електрически планински велосипеди.
Недостатъци: По-високо тегло в сравнение с EXO и EXO+.

 

DH Casing
Най-здравата конструкция с двойно-пластова 60 TPI структура, подходяша за даунхил каране и байкпаркове, където здравината е от решаващо значение.
Предимства: Максимална защита и устойчивост при най-екстремни условия.
Недостатъци: Най-високо тегло сред всички защити.

 

Всички гуми Maxxis ви очакват онлайн и във физическите обекти Bike Center в София и страната.