Как да се подготвим за състезание като Обиколката на Витоша

Подготовка за Витоша 100

Съвсем скоро предстои най-популярното масово състезание за колоездене и бягане в България – Обиколката на Витоша или известна още като "Витоша 100 км". Тази година организаторите очакват рекорден брой участници, много от които за пръв път ще се състезават в подобна надпревара.

У тях логично може би има известно притеснение дали ще им стигнат силите да изминат разстоянието от старта до финала за прилично време. Затова в следващите редове ще разкажем основните неща, които трябва да се съобразят преди да се тръгне по витошките пътеки. Тази статия би била полезна и за по-напреднали, които искат да подобрят времената си спрямо предишни участия.

И така, говорейки за колоездене, винаги е важно кой кара колелото и какво е то. И тъй като задкормилното устройство сме ние самите и няма как да се сменим с друг, е много важно да сме в оптимална физическа форма. Но нека почнем с нещото, което може да бъде съобразено спрямо маршрута и евентуално сменено, а именно нашият верен партньор велосипедът. След това ще разгледаме какво можем да направим, за да мобилизираме тялото си в рамките на ден и да се справим с предизвикателството.

В долните редове ще разгледаме следните теми:
1. Какво колело е подходящо за такъв тип състезание
2. Как да си набавим нужната енергия по време на Обиколката
3. Какво задължително трябва да вземем с нас на Витоша 100 км.

Велосипедът


Витоша 100
Както може би знаете, велосипедите биват най-различни видове и се разделят на десетки категории спрямо размер, предназначение и т.н. Специално за „Витоша 100“ е ясно, че подходящ велосипед е планински, а навлизайки в малко повече детайли трябва да кажем, че оптимален вариант е Cross Country (XC) колело, което ще рече обикновено велосипед с твърда рамка и ход на вилката от 80 до 120 мм.

Това е и най-масово разпространеният тип велосипед в България, така че голяма е вероятността хората, четящи тази статия, да притежават именно такъв. Огромен брой подходящи модели за такъв тип каране може да намерите и в Bike Center. Такива от начален клас са моделите на CUBEAim, Analog и Attention, моделите на SpecializedPitch и Rockhopper, като и моделите на RAMMentor, HT и XC.

За по-амбициозните състезатели нещата са малко по-различни като вече навлизаме в друг ценови сегмент, където велосипедите определено имат възможности да изминат дистанцията от 100 км. доста бързо.

Такива са моделите на CUBE – Reaction и Elite, моделите на Specialized – Chisel и многократния победител в най-големите състезания модел Epic (може да бъдат тествани на Test The Best 2018), както и моделът на RАМ - XC Race.

За щастие има голям избор от качествени колела, които биха свършили чудесна работа за подобен тип терен като този на Витоша. За нещастие обаче има и огромен брой колела ментета, които горещо препоръчваме да не използвате. Такива обикновено са доста евтини байкове от супермаркети с бутафорни амортисьори и незнайни марки колела от съмнителни търговци. Не използвайте такива, освен ако целта ви не е да бедствате по трасето и да намразите колоезденето като цяло.

Нещо много важно – не забравяйте да сервизирате колелото си преди Обиколката! Това може да направите в нашите магазини/сервизи, за да сте сигурни, че то е готово поне за 100 км. сериозно каране. Задължително прегледайте спирачките и скоростната система, защото ако те не са в изправност, със сигурност ви очаква кошмарен уикенд.

Добре, разбрахме от какъв вид велосипед се нуждаем, но също толкова важно е колко добре сме подготвени физически за самото състезание. Знаем, че дори да караме и най-хубавия Specialized Epic, когато нямаш енергия в краката, просто нещата няма да се получат.

Как да си набавим нужната енергия


Витоша 100

Реалността също е такава, че средностатистическият любител колоездач няма време за специална подготовка за състезания. Следователно трябва да приеме, че отива на 100 км. отсечка, за която може би не е напълно готов. При това положение трябва да си набави нужната енергия и да разпредели силите си правилно, за да не се получи детинска грешка – здраво каране първите 20-30 км. и после бедствие в останалите 70.

В тези критични моменти много добра работа вършат хранителните добавки и витамини. Bike Center предлага богата гама продукти от такъв тип на водещата марка Science in Sport, която е използвана от колоездачни отбори като Sky Cycling Team и футболни като Manchester United. Т.е. вече сте наясно, че в следващите редове ще говорим за безвредни енергийни добавки, които нямат нищо общо с вредна химия, допинги, зоб, нацепини и т.н.

Витоша 100

Ето една работеща програма, която е подходяща за карания като Витоша 100:

Преди каране


Закуската, както знаем от малки, е изключително важна за това как ще се чувстваме през целия ден. Хапнете добре преди да се качите на колелото – все пак недейте да преяждате, защото така тялото изразходва прекалено много енергия при храносмилане и усвояването на веществата. Желателно е храната да е богата на въглехидрати и да бъде консумирана 2-3 часа преди спорт. Задължително е тялото да бъде добре хидратирано преди да завъртим педалите. За целта изпийте 500-1000 мл. вода с разтворени SIS GO HYDRO таблетки. 

Енергийно барче SIS Go Energy Bar също е добра идея за добавяне на още 25 гр. въглехидрати за допълнителна сила или напитка на прах SIS GO ENERGY .

По време на каране


Захранването докато караме е често подценявано, а именно там се крие рецептата за сила през целия ден – нужно е да приемаме хранителни вещества постоянно, но на малки порции, така че тялото да взема нужната му енергия, но без да ни става „тежко“.

Прием на въглехидрати: Тъй като тялото ни може да съхранява достатъчно въглехидрати само за 90-120 минути, трябва да се приема до 60-90g въглехидрати на час по време на продължително колоездене (над 90 минути), за да се поддържа въглехидратната доставка към мускулите. Ако не сте свикнали да консумирате толкова много въглехидрати по време на тренировка, добра идея е да го изпробвате, за да сте сигурни, че тялото е способно да поеме такива количества без затруднение.

Приемането на електролити в тази част от физическото натоварване е ключово - за целта отлична работа вършат хидратиращите SIS GO HYDRO и даващите нужната енергия гелчета SIS GO Energy.

Нещо важно, което също трябва да се съблюдава е степента на потене: В зависимост от това колко се потите, трябва да съобразите достатъчен прием на течности. Желателно е да не се губи повече от 2-3% от телесната маса, за да бъде тялото хидратирано и подготвено за следващия ден – било то за ново каране или за ежедневните ни дейности. Всеки знае от личен опит, че не може да си позволи умопомрачително каране в неделя и понеделник да бъде годен за 8-часов сериозен работен ден.

След каране


Почивката логично е съществен елемент от това да се чувстваме добре на следващия ден и да качваме нивото в издръжливостта и възможностите си. Възстановяването след тренировка започва 30 минути преди края на карането. Тогава е желателно да заменим гликогена и електролита и да възстановим чистата мускулатура. Приемането на REGO Rapid Recovery е много удачен вариант в тези момент, а след това трябва да се стремим менюто ни да съдържа въглехидрати, протеини и зеленчуци. 

 

Какво трябва да вземете със себе си на Витоша 100:


Задължително:

  1. Каска
  2. Поне една резервна вътрешна гума и разбира се нужните инструменти за смяната ѝ
  3. Мини помпа
  4. Мултитул
  5. Ветровка / софтшел
  6. Удобна раница
  7. Бидон за вода

Много препоръчително:

  1. Удобно джърси и панталони или дрехи за спорт – от материя, която отвежда потта
  2. Удобни ръкавици
  3. Таблетки за вода SIS GO HYDRO
  4. Енергийни барчета SIS Go Energy Bar
  5. Енергийни гелчета SIS GO Energy

Щом си прочел тази статия, значи си готов да преминеш на следващото ниво в планинското колоездене. Тествай някои от най-добрите велосипеди в света напълно безплатно на уникалното събитие на Specialized - Test the Best 2018

Test the Best

Всички новини
Споделете в:
© Developed by CommerceLab