-20% намаление на велораници Deuter Виж намаленията

MTB класовете на SRAM - всичко, което трябва да знаеш

SRAm

Преди време ви разказахме за йерархичната структура в сериите на Shimano, а сега е ред и за същото при другия гигант при велосипедните части, а именно SRAM Corporation. Американският конкурент на Shimano е създаден през 1987 г. в Чикаго, Илинойс. Всъщност SRAM е абревиатура от имената на своите създатели – Scott, Ray и Sam.

Всичко започва със създаването на един единствен продукт и това е Grip Shift. Превключвател на скорости за шосеен велосипед, намиращ се в края на дроп бара. Това позволява сменянето на предавки без колоездача да премества ръцете си. (преди това командите се монтират масово на рамката)

SRAM

Компанията е известна с производството на компоненти за велосипеди, които доста често се използват и за оригинално вграждане, т.е. (както и при Shimano) най-вероятно новият ви велосипед Cube, Cross, Specialized и т.н. е с компоненти на SRAM (или пък на Shimano).

С времето SRAM се развива доста успешно и придобива или създава нови подразделения с марките Avid, RockShox, Truvativ, Quarq и Zipp. В началото SRAM Corporation е ориентирана към шосейните компоненти, но визионерски основателите насочват усилия към бързоразвиващото се планинско колоездене.

Благодарение на някои технологии и най-вече разумно направените придобивки на други компании, SRAM успява да се утвърди на пазара като истинска алтернатива на Shimano.

Така в момента силите между двата гиганта при компонентите са изравнени като всеки си има предпочитания. През последните години SRAM се наложи като по-иновативната марка, търсеща постоянно нови и нови технологии.

Особено впечатление прави чудовищната иновация с 1х скоростните системи 1х11 и 1х12 EAGLE в MTB сегмента, която се превърна в стандарт и пенсионира вариантите с 2 и 3 плочи. Това пък от своя страна освободи колелата от предни превключватели, декланшори и плочи.

И така след това кратко резюме да се гмурнем в гамата на SRAM за планинско колоездене и разберем кой е по-по-най и какво ни трябва и какво не. При американците в случая гамите са малко по-лесно степенувани благодарение на числа в означенията, така че и на аматьорите е лесно да се ориентират.

  • SRAM X3

  • SRAM X4

  • SRAM X5

  • SRAM X7

  • SRAM X9 (discontinued)

  • SRAM SX Eagle

  • SRAM NX

  • SRAM NX Eagle

  • SRAM GX

  • SRAM GX Eagle

  • SRAM X0 (limited parts remaining in the lineup)

  • SRAM X1

  • SRAM X01

  • SRAM X01 Eagle

  • SRAM X01 Eagle AXS

  • SRAM XX (discontinued)

  • SRAM XX1 (limited parts remaining in the lineup)

  • SRAM XX1 Eagle

  • SRAM XX1 Eagle AXS

 

Sram X3


SRAM X3 реално не е цялостен монтаж и е най-базовото ниво в гамата на компанията за планинско каране. Всъщност истината е, че компонентите X3 са подходящи за разходки в парка, но не са препоръчителни за каране в планината. Стават за 7-8-9 скоростни касети, а командите и дерайльорите са доста пластмасови.

SRAM X4


Just like SRAM X3 , X4 also isn't a true groupset. With just a shifter set and rear derailleur on offer, it's normal to see other brands mixed in with SRAM X4 parts

Същото се отнася и за SRAM X4 – не е пълна група с всички компоненти, а само команди и заден дерайльор, така че е нормално да ги видим омешани с други части. Може да ги видим в бюджетните байкове и често командите са 7 или 8-скоростни, докато обтегачите от 7 до 9.

SRAM X5


SRAM X5 mountain bike groupset

Това е първата от групите на марката, която най-вероятно ще откриете в началния клас на MTB колелата. Става за каране в планината и разходки в парка. Обтегачът няма заключване и е съвместим с 7-8-9-10-скоростни касети с максимум 36 зъба.

10-скоростната система е налична с 2 и 3 плочи отпред, а все още се намира и 9-скоростни.

SRAM X7


Often seen on lower-priced hardtails and dual suspension bikes, SRAM X7 is a good choice for regular off-road use on a budget

X7 има някои подобрения, с които се отличава от X5 като заключване на задния дерайльора, така че веригата да не се мята толкова. Командите превключват по-гладко и поддържат системата MatchMaker така че може с една скоба да монтирате спирачка и команда.

SRAM X9


Equivalent to Shimano SLX, X9 is the workhorse groupset of SRAM's range. Nearly all the performance features are present at this level, with slightly cheaper construction methods and materials keeping prices down, but the weight is higher

Еквивалентът на Shimano SLX, това е работният кон при SRAM. Голяма част от „екстрите“ са налични при тази група в разумно ценово изпълнение. X9 е солидно здрав монтаж и алуминия надделява над пластмасата, а теглото се движи в разумни граници.

Реалността обаче е, че през 2020 г. тази група вече е спряна от производство, така че може да се смята за остаряла, но разбира се може да се срещне по някои нови велосипеди.

SRAM SX Eagle


A picture of a SRAM SX Eagle groupset

Добре дошли в 2020 г. и епохата на 12-скоростните системи! SX е най-бюджетния Eagle на SRAM за момента. Как да разтълкуваме това обаче? Хем сме модерни с 12-скоростна система, хем обаче сме в ниския клас на Eagle. Общо взето SX е надеждна и здрава, но отстъпва на по-скъпите си събратя по отношение на гладкост, прецизност и тегло. И все пак ако се чудите дали да вземете висок клас 10-скоростна система или SX с 12 предавки, то въобще не трябва да се чудите, а веднага да се доверите на SX. Да, ако имате по-добър бюджет вземете по-висок клас, но задължително се придържайте към 11 или 12 скорости.

SRAM NX


В момента тази група запълва пространството между SX и GX и като цяло е точно между двете по отношение на технологии и тегло.

SRAM NX Eagle


Преди година за NX Eagle щяхме да напишем това, което пише за SX Eagle. Различното е третото поколение Roller Bearing Clutch за по-голяма стабилност на веригата.

SRAM GX


Едно време революционния GX интегрира всички добродетели на 1x системите. За разлика от NX, тук имаме възможност за 1х11 или 2х11, както и 7-скоростната група за спускане. Иначе може да кажем, че имаме супер здравина и задоволително тегло и прецизност.

SRAM GX Eagle


1x12 групата, която е оръжието на SRAM за завладяване на пазара с доста добро съотношение между качество, нови технологии и цена. Самите американци определят GX Eagle като “smart choice” за тези, които търсят много високо качество, но все пак още се оглеждат и за цената – не, че е евтино, но на фона на следващите се движи в разумни граници.

През юни 2020 г. гамата бе обновена с 10-52 зъбна касета (разлика от 2 зъба спрямо предишния вариант). Бе добавен и изцяло нов заден дерайльор, който да се справи с въпросното подобрение. Курбелите вече са налични в карбон или алуминиева версия.

SRAM X0


Дълго време това бе най-добрата опция за състезателен клас компоненти без да струва една заплата. Това бе групата, която прокара карбона при 10-скоростните модели за спестяване на тегло. Най-често се среща във версия 2х. Едно време любимата група на любителите състезатели вече се среща само като команди и главини.

SRAM X1


Когато за пръв път бе представена на пазара X1 бе бюджетната версия на 1х системите. От тогава дойдоха NX и GX, което извиси X1 в йерархичната структура и в момента я намираме като висок клас 1x11 група, която е леко по-тежка от най-скъпите.

SRAM X01


Накратко – по-добра от X1 или същият замисъл в по-добро изпълнение.

SRAM X01 Eagle


Представен през 2016 г. предлага 500% обхват на предавките с гигантската си 10-50 зъбна касета. Тази група може да се срещне на високия клас байкове и очаквано нивото и изпълнението е брутално добро и отстъпва единствено на XX1 Eagle.

През юни 2020 г. и тази група претърпя обновление подобно на GX Eagle с нова касета и дерайльор. (10-52 зъба)

SRAM X01 Eagle AXS


Началното ниво на електрическите безжични системи Eagle. Начално е просто в ел. гамата, иначе като качество и технологична иновативност е супер високо в йерархията.

SRAM XX


Състезателната легенда XX е вече само в историята. Преди лансирането на 1х11 системи, тази група бе перлата в короната на компанията по отношение на MTB сегмента. Тя бе само и единствено в състезателен вариант 2х10 и определено бе мечта за всеки състезател. Карбон и титан не са били пестени при създаването ХХ за постигане на супер ниско тегло. Както казахме обаче за момента си остава в историята.

SRAM XX1


Още една легенда, която лека-полека залязва. Представена през 2012 г. това бе върхът в колоезденето с новия тогава революционен стандарт 1х11. Идеята бе същата като на ХХ серията, само че вече с 1х11. Убийствено лека благодарение на карбона, но и на чудовищно висока цена. За момента са налични само някои от частите на серията – касета, верига, заден дерайльор, плоча и команда.

SRAM XX1 Eagle


Топ групата и мечтата на всички XC карачи. Карбон и титаниеви сплави гарантират издръжливостта и прецизността на тази група. В момента най-доброто, което може да се закупи с марка SRAM е именно XX1 Eagle.

Както и при другите Eagle версии, логично и тази получи 10-52 зъбната касета и съответния дерайльор. Въобще ако се целите в най-доброто, то това е точният избор.

SRAM XX1 Eagle AXS


Използвайки безжични скорости в шосейните си модели от няколко години, през 2019 г. SRAM представиха и така очакваният вариант за планински велосипеди. Така се появиха електрическите варианти на топ версиите X01 Eagle и XX1 Eagle. Освен очевидните предимства – липсата на кабели и визуално изчистен вид, AXS дава нов дизайн на превключвателите, двойно заключване на дерайльора в случай на внезапен удар за намаялване на щетите и безжично колче за седалка AXS Reverb.

SRAM EX1


Тази група е специално създадена за електрически велосипеди. Разрастващият се с чудовищни темпове пазар наложи съвсем нови разработки при скоростните системи и компоненти. Част от особеностите на този сет са 8-скоростната касета, чийто най-голям венец е прибран със 7 мм. спрямо еквивалентният 11-ти венец при нормален велосипед.

Това значително намалява усукването на веригата и намалява износването при смяната на предавките, което при ел.велосипеди както се досещате е доста бързо и износващо материалите.

SRAM GX DH


SRAM GX DH groupset

Както се разбира от името и както подсказахме в предните редове за GX, това е специалната гама за спускане на SRAM. Тя е налична със 7 или 10-скоростен вариант.

В заключение може да се каже, че гамата SRAM e достатъчно богата и по никакъв начин не отстъпва на конкурента си Shimano. По отношение на иновациите винаги ще очакваме от американците нещо хай-тек и със сигурност в последно време японците са тези, които догонват в технологично отношение. Ако сте се насочили към една от двете марки все пак не забравяйте, че в 90% от случаите те са несъвместими, така че избягвайте смесването им. 

Всички новини