13 май
2025
Всичко, което трябва да знаете за безкамерните гуми и инсъртите

Всичко, което трябва да знаете за безкамерните гуми и инсъртите

 Безкамерните гуми стават все по-популярни в света на колоезденето, тъй като премахват нуждата от използването на вътрешна гума и същевременно предоставят повече комфорт и спокойствие при каране. Известни още като „tubeless“, те позволяват каране с по-ниско налягане, повече сцепление, както и в пъти по-голяма устойчивост на пробиване.

Безкамерните гуми разчитат на плътно залепване на бордовете на външната гума към съответните канали на шината, като така въздухът се задържа вътре в системата. За разлика от традиционните вътрешни гуми, които при пробиване трябва да бъдат сменени или залепени, пробиването на безкамерната гума се уплътнява от течността вътре, в колоездачните среди наричана още като „боза“.

                                                                                

От какво се състои цялата ”Tubeless” система?

 

Външни гуми Tubeless Ready (TR/TLR)

Преминаването към безкамерни гуми е препоръчително да бъде направено с чисто нови външни гуми, за да се избегнат проблеми като пукнатини и дупки, които вече използваните гуми могат да имат. Външните гуми Tubeless Ready (TR) имат допълнителен слой, който осигурява по-добро уплътнение на вътрешната страна на гумата, което е необходимо за предотвратяване на издишането на въздух и по-добро запечатване на малки пробиви.

                                      

                                                                  

                                  

                        ГУМА 27.5 MAXXIS ASSEGAI             ГУМА 29 MICHELIN DH MUD            ГУМА 28 SPECIALIZED TURBO SW

 

Tubeless Ready шини

Tubeless Ready шините са проектирани с по-здраво уплътнение около мястото, където шината и гумата се срещат, така че да осигурят стабилно запечатване при употреба с течност за безкамерни гуми. Те обикновено имат специален слой, който помага за по-добро уплътнение, предотвратявайки изпускането на въздух. За да не изтича течността от отворите за спиците, на всички шини (с такива отвори) е необходимо поставянето на специална бандажна лента за tubeless, за която може да прочетете по-надолу.

      ШИНА 29 STAN'S FLOW MK4                ШИНА 29 DT SWISS EX 471D                 ШИНА 29 RACE FACE ARC OFFSET 35

Бандажна лента за tubeless

Бандажната лента (rim tape) е един от най-важните компоненти в системата, който трябва да бъде монтиран перфектно, за да работи безпроблемно вашият tubeless. Лентата се залепва на шината върху отворите за нипли и служи като бариера, която не позволява изтичането на течността. Лентите варират по дължина и широчина, като тук важна е широчината. Трябва да знаете каква е вътрешната широчина на вашата шина и според нея да закупите правилната лента. Бандажът трябва да покрива всички отвори за спици, както и отвора за вентил! Лентата се залепва от край до край по широчина и по цялата дължина на шината, като накрая се застъпва.

                                  

                    

    

Вентили за tubeless

Вентилите за безкамерни гуми осигуряват правилно уплътнение и възможност за лесно напомпване и поддръжка на вашия tubeless. В най-простата си форма, безкамерният вентил е същият като Presta вентила на вътрешната гума, с изключение на това, че има гумен край, който се поставя в отвора за вентил на шината и служи за уплътнение против изтичане на течността и изпускане на въздух. Въпреки това, всички имат допълнителни функции, като по-добър въздушен поток за лесно надуване, подобрена конструкция и удобство за сипване/доливане на течност.

                                                        

Най-новата технология: Muc-off Big Bore Valve

- Гамата Big Bore Valve предлага нова иновация за безкамерни гуми с изключителни характеристики:

- Специалният дизайн на вентила с прав отвор позволява до 230% повече въздушен поток в сравнение с традиционните Presta вентили.

- Осигурява по-бързо и по-ефективно пълнене с въздух и течност, като елиминира нуждата от премахване на иглата на стандартните tubeless вентили.

- С вграден лост за бързо отваряне и затваряне на вентила, можете да регулирате фино налягането по време на каране за максимален комфорт и контрол.

 

Течност за безкамерни гуми

Течността за безкамерни гуми, наричана още уплътнител или „боза“ предотвратява издишането на въздух, помага за запечатване на до 6мм дупки и поддържа налягането на гумите. Основният материал използван за направата на течностите е латекс, който има способността да запълва малки пробиви и да бъде ефективен по-дълго време без да изсъхва. Някои течности са направени от биоразградими съставки, безопасни за околната среда, например Muc-Off No Puncture Hassle. Течността се налива през вентила или директно в гумата преди да я вкарате до край в шината.

Приблизителното количество течност, което трябва да се сложи зависи от размера на гумите, условията на каране, консистенцията и материалите на течността. Никога не е излишно да се проверяват препоръките на производителя!

 

Шосейни велосипеди - 30 - 60 мл.

MTB и Гравъл - 60 -120 мл.

DH и Ендуро - 100 -150 мл.

Е-bike - 100 - 150 мл.

Течностите се предлагат в различни опаковки подходящи за различни нужди. Например опаковка от 1 литър е подходяща за вашия сервиз и всичките ви велосипеди. Малките опаковки са подходящи за състезатели и колоездачи, които обичат да имат течност под ръка, където и да са. – 80 мл.

 

Инсърти

Инсъртите за безкамерни гуми са допълнителни компоненти, обикновено изработени от пяна, които се поставят вътре между външната гума и каплата, с цел да осигурят допълнителна защита срещу удари и натоварвания. Те са особено полезни в дисциплини като даунхил, ендуро и крос-кънтри. Инсъртите помагат да се запази цялостта на гумата и да се предотвратят спуквания, като същевременно предлагат по-добро сцепление и комфорт при каране с ниско налягане. Те предотвратяват лесното изваждане на гумата и губенето на въздух, като същевременно пазят вашите капли от подбивки и изкривявания. При пробиване на външната гума, с което течността не може да се справи и гумата спадне, инсърта служи като вътрешна гума, с която може да се придвижите до вкъщи или до края на трасето.

 

Tannus Armour

Продуктите на Tannus Armour са специално разработени, за да осигурят допълнителна защита срещу пробиви и да поглъщат вибрации, което е изключително важно за колоездачите, които практикуват по-агресивни дисциплини като даунхил и ендуро. Тези инсърти са направени от пяна и гума, които осигуряват защита при удари и същевременно не добавят значително тегло на велосипеда.

 

Какви са предимствата на Tannus Armour?

- Гъвкавост и сцепление

- Защита на шината

- Намаляване на повече от 50% от вибрациите

- Не абсорбира течност за безкамерни гуми

- Run-flat (може да се придвижвате, ако спукате гума)

- Бърз и лесен монтаж

- Гъвкави крила за по-голяма стабилност

- Възможност за каране на по-ниско налягане

- Ниско тегло 

- Приложение - планинско колоездене - all-mountain, enduro, DH

Комплекти за ремонт

Muc-Off комплект - https://www.bikecenter.bg/product/instrument-muc-off-tubeless-repair-kit

Фитили Muc-Off - https://www.bikecenter.bg/product/fitili-muc-off-puncture-plugs-refill-pack

Инструмент Force - https://www.bikecenter.bg/product/instrument-force-tubless-set

 

Всички компоненти и инструменти, необходими за монтиране на цялата tubeless система:

Капли съвместими с безкамерни гуми

Външни гуми съвместими с безкамерни гуми

Вентили за безкамерни гуми

Бандажна лента за капли за безкамерни гуми

Течност за безкамерни гуми

Инсърт (при желание)

Щанги за гуми

Компресор, в краен случай помпа за гуми за велосипеди

Инструмент за вентили (за махане на иглата) или клещи с остър връх, или Muc-off Big Bore Valve

Гъба със сапунена вода или спрей бутилка с изопропилов алкохол (за почистване)

Остри ножици

 

Как да монтирате безкамерни гуми?

Свалете каплата от вашия велосипед. Спаднете гумата докрай и махнете вътрешната и външната гума. Когато останете само с вашата капла, съвместима с тюблес, намерете отвора за вентила. Ако каплата ви няма монтирана бандажна лента, и виждате отворите за спици, това значи, че вие трябва да монтирате такава.

Първо почистете шината с вода и сапун /изопропилов алкохол/ или Muc-Off почистващ спрей, след което вземете бандажната лента, която трябва да е правилния размер за вашата шина и започнете лентата 2-3 отвора за спици пред отвора за вентила. Това ще позволи на лентата да се припокрие два пъти с отвора за вентила за добро уплътнение. Уверете се, че държите лентата опъната, че е права и че я натискате здраво по шината. Без достатъчно опъване на лентата, вашата безкамерна гума няма да се намести правилно и може да пропуска въздух. Преминете покрай отвора на вентила с 3 спици, за да се уверите, че имате достатъчно покритие с лентата. Когато сте готови с цялата капла, отрежете ъглите на края на лентата. Това ще създаде „стрелка“ на края на лентата и ще помогне да се залепи за центъра на шината. Поставете стикера на Muc-OFF, който се намира в опаковката на вашата лента, върху „стрелката“, ако не поставете парче изолирбанд.

Намерете отвора за вентила на шината и ако вашата лента няма отвор, си направете сами. Пробийте малка дупчица с нещо остро, по-малка от самия вентил, и поставете вентила. Уверете се че стягате хубаво гайката на вентила и притискате към леглото с пръсти.

След като сте монтирали вентила, вземете вашата външна гума и се уверете, че ще я монтирате в правилната и посока на търкаляне (пише на борда на гумата). Монтирайте частично безкамерната си гума, като може да си помагате с щанги. Тук идва моментът, в който ако искате да имате инсърт е време да го монтирате. Преди това трябва да сте избрали и съвместим вентил с инсърти (повечето са). Сложете инсърта като напаснете мястото му за вентила. Затворете почти го край гумата, ако искате да сипвате течност директно вътре, ако не, монтирайте изцяло гумата.

Добавете течност за безкамерни гуми директно в гумата, ако не сте я затворили. Проверете препоръките на производителя или вижте по-горе колко милилитра е препоръчително да сложите. Ако сте монтирали вашата външна гума, добавете течност през вентила, като трябва да сте премахнали иглата (ако не сте с Muc-off Big Bore Valve). Сипете внимателно течност през вентила и се уверете че гумата ви е напълно монтирана.

Напомпайте гумата с компресор, докато не изпукат (ще го чуете) бордовете на гумата и не видите, че те са излезли от каналите на шината и гумата изглежда равномерно сложена спрямо шината. Ако видите, че на места гумата изглежда крива, напомпайте още и следете тези места. След като сте готови, разпределете равномерно уплътнителя за гуми, като разклатите и завъртите гумата.

Монтирайте каплата на велосипеда и не забравяйте да спаднете гумата малко, ако сте я напомпали на повече от 2,5 бара. Първите няколко дни е нормално ако не карате велосипеда, гумите ви да спадат. Насладете се на карането!

 

* Препоръчваме вашият tubeless да бъде монтиран в сервиз!